FAQ

Hvad er KETO-diæt, KISS kost og Mercedes mad?

KETO kort fortalt (du får mere information og materiale på forløbene). 

KETO ”Ketogenic diet” på dansk ”Ketogen-diæt”. Det er en udløber og mere effektfuld udgave af den mere kendte LCHF-diæt (low carb high fat). I forhold til LCHF tvinger KETO hurtigere kroppen til at forbrænde fedt frem for kulhydrater og dermed kommer du i en tilstand, man kalder ketose. I Ketose omdannes fedt til ketonstoffer, som kroppen kan bruge på samme måde, som den normalt bruger kulhydrater til at danne glukose, som er det brændstof kroppens muskler og hjernen kører på.
Ved at vænne kroppen til denne fedtforbrænding og samtidig være i kalorieunderskud, begynder kroppen til at forbruge de fedtdepoter, vi har på kroppen.
KETO er naturligvis bare én af mange måder at tabe sig på. Men den har mange fordele og er for rigtig mange en nemmere måde at være i kalorieunderskud på, uden at føle sult, uden at have alt besværet med at veje maden, tælle kalorier, faste og spise efter en fast plan eller andre ”besværlige” regler. Det føles faktisk slet ikke som en diæt, når kosten består af protein- og fedtholdige madvarer som kød, fisk, bearnaisesovs, fløde, smør … osv. Mad der sammen med grove grøntsager og en dressing på ren mayonnaise holder dig mæt og fylder så godt i maven, at det næsten er svært at spise for meget (læs: spise for mange kalorier).

Én af de største fordele ved KETO er, at når kroppen hovedsageligt kører på fedtforbrænding, så bliver blodsukkeret meget stabilt. Stabilt blodsukker dæmper den del af sulten, der netop hænger sammen med udsving i blodsukkeret, som er en naturlig følge af at indtage de hurtige kulhydrater som f.eks. sukker og mel. Det betyder bl.a. at trangen til mellemmåltider og snacks minimeres helt naturligt, uden at det kræver så stor en selvdisciplin, som mange andre diæter gør. Principperne er simple og nemme at leve efter.

Meget af det man spiser på KETO-diæt fylder godt og giver god og lang mæthedsfornemmelse.

Hos Sunde Livsnydere bruger vi KETO de første uger for at booste fedtforbrændingen og vægttabet. Derefter går vi trinvis over til KISS-kost/Mercedes-mad.

KISS-kost og Mercedes-mad kort fortalt (du får mere information og materiale på forløbene). 

KISS-kost ”Klinisk InSulin Sænkende kost”. Det handler om at spise varieret på en nem og overskuelig måde. Med KISS-kost spiser du mere af ”den gode” fedt, som er essentiel for kroppen, og du får proteiner nok. (Ca. 1 gram pr. kilo kropsvægt)
KISS-kost holder dit blodsukker og insulinniveau stabilt, og tillader dig stort set alle råvarer, bare du har nogenlunde styr på fordelingen. Vedrørende den fordeling er Mercedes-mad et simpelt og overskueligt princip til at overskue det på.

Mercedes-mad:
Principperne i Mercedes-mad er at dele det hele op i tre dele som i et Mercedes-logo.

1/3 = 33 % energi fra fedt – 1/3 umættede og 1/3 flerumættede som olier, fed fisk osv. og en 1/3 mættede, som er dem i fast form som smør, fedtkanten på kød osv. 

1/3 = 33 % energi fra protein – 1/3 fra kød, mejeriprodukter, 1/3 fra korn og grønt og 1/3 fra fisk. 
Det handler om at få proteiner i varieret kost, så får man alle de essentielle aminosyrer, som kroppen skal bruge.

1/3 = 33 % energi fra kulhydrat – 1/3 langsomme/sunde kulhydrater som fuldkorn og lignende, 1/3 fra fibre (fibre er de ikke fordøjelige kulhydrater som eksempelvis kornskaller) og 1/3 af kulhydraterne fra sukkerarter (så lidt raffineret sukker som muligt).

Du kan læse meget mere om begrebet i Bjarne Stigsbys bøger ”Spis dig rask” og ”Spis dig fra diabetes”.